-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43183 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

تفسير فرازهاي چهاردهم و پانزدهم خطبه صد و چهل و هشتم نهج‎البلاغه كه درباره تعليل پيمان‎شكني طلحه و زبير بيان شده چيست؟
«وَ لِكُلِّ ضَلَّةٍ عِلَّةٌ، وَ لِكُلِّ ناكِثٍ شُبْهَةٌ» [و براي هر گمراهي علتي و براي هر پيمان‎شكني شبهه‎ايست.]
آن دو پيمان‎شكن با اعراض از اميرالمؤمنين(ع) گمراه گشتند. اين گمراهي مانند ديگر پديده‎ها معلول علتي است. علت در پديده‎هاي انساني بر دو قسمت عمده تقسيم مي‎گردد: علل اختياري و علل غيراختياري. 1ـ علل اختياري گمراهي‎ها ـ اموري هستند كه انسان توانايي جلوگيري و امتناع از آنها را دارا است، مانند هوسبازي‎ها، خودكامگي‎ها، كبر و نخوت، سلطه‎جويي و غيرذلك. ريشة اساسي اين امور اگرچه غيراختياري مي‎باشد، با اين حال رويانيدن و به فعليت رسانيدن و بهره‎برداري از آن ريشه‎ها اختياري است. توضيح اينكه ريشة هوسبازي‎ها و خودكامگي‎ها كه عبارتست از تمايل به لذت و نشاط، قطعاً حقيقتي است مربوط به اصل خلقت آدمي و اختيار در آن راهي ندارد، ولي اگر انسان تعقل و وجدان كمال‎جوي خود را به كار بيندازد و از تجارب بسيار فراواني كه از مشاهده نتائج هوسبازيها و خودكامگي‎هاي بي‎قيد و شرط، بدست آمده است، مي‎تواند تمايل به لذت را در مسير معتدل مهار كند و مطابق اصول عقلي و وجداني از آن استفاده كند. حال، اگر يك انسان با داشتن اين توانايي، همت به تعديل و مهار كردن تمايل به لذت نگمارد، قطعي است كه بيماري هوسراني و خودكامگي‎ها به سراغش آمده دود از دودمان شخصيت او برخواهد آورد. 2ـ علل غيراختياري گمراهي‎ها با نظر به معناي گمراهي كه باردار ضد ارزش است، نمي‎تواند علل غيراختياري داشته باشد، به اين معني كه اگر آن علل و عواملي كه موجب انحراف انسان از اصول و مباني اخلاق والاي انساني مي‎گردد، خارج از اختيار انسان باشند، بديهي است كه آن انحراف را نمي‎توان گمراهي ضدارزشي قلمداد نمود. مانند غوطه خوردن در جهل به جهت دسترس نبودن عوامل و وسائل علم و محروميت از اخلاق به جهت احاطة عوامل اضطراري و جبري به انسان. بدانجهت كه اميرالمؤمنين(ع) طلحه و زبير را بارها توبيخ و نابكاري آنان را گوشزد فرموده و از طرف ديگر آن دو با كمال اختيار روياروي اميرالمؤمنين(ع) به مبارزه و پيكار برخاستند، لذا قطعي است كه علت گمراهي آن دو نفر اختياري بوده است. و اما اينكه مي‎فرمايد: «و براي هر پيمان‎شكني شبهه‎ايست» با توجه به تقسيم علل گمراهي به اختياري و غيراختياري، و اينكه گمراهي طلحه و زبير مستند به علل اختياري بوده است، حتمي است كه منظور اميرالمؤمنين(ع) از «شبهه» آن ابهام و اشتباه است كه مستند به مقدمات اختياري است، يعني اگر هم آن دو شيخ در قضية قتل عثمان در ابهام و شبهه بودند، خود آنان از قضاياي اصلي كه يكي از آنها برائت ذمّة اميرالمؤمنين(ع) از حادثة عثمان بوده است، مطلع بودند و آن دو چون در متن وقايع بودند مي‎دانستند كه آن حضرت تا حدود توانايي كه داشت از قتل عثمان جلوگيري كرده است. با اين حال ممكن است تلقينات و اغواگريهايي كه دربارة آن حادثه شيوع پيدا كرده بود. تدريجاً در اواخر آن دو را به شبهه و ابهام انداخته بوده است. ولي آن تلقينات و اغواگريها نمي‎بايست اشخاصي مانند آن دو نفر را تحت تأثير قرار داده و موجب شكاف عميق در ميان جوامع اسلامي شود كه در نتيجه غائلة نابكارانة صفين و خوارج راه بيفتد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 24
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.